Debata uczniów Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej z członkami Nadzwyczajnej Komisji do spraw Klimatu

Żeglowność Odry, kanał Odra – Łaba – Dunaj, sprawa kozielskiego portu i mity związane ze zmianami klimatycznymi, to sprawy żywo interesujące gawiedź żeglugową. Część tych młodych ludzi planuje związać przyszłość z zawodem marynarza śródlądowego, więc hipotetycznie Odra mogłaby stać się ich żywicielką. Sprawy klimatyczne natomiast, poza modą na ekologię, wzbudzają wiele kontrowersji.  

Wczoraj przedstawiciele społeczności żeglugowej mieli niebywałą okazję porozmawiać z 14 przedstawicielami Nadzwyczajnej Komisji do spraw Klimatu i zadać im szereg pytań. Debata była kulturalna, choć miejscami burzliwa, gdy uczniowie nie chcieli odpuścić i dociekali odpowiedzi, nie zawsze łatwych. Na pewno wzbudziła wiele emocji nie tylko wśród uczniów.  

Wnioski, jakie w skrócie można przedstawić są takie, że plany budowy kanału Odra – Łaba – Dunaj można między bajki włożyć, żeglowność Odry to maksymalnie 3 możliwa do uzyskania w najbliższym  klasa, przy czym sierpniowa katastrofa ekologiczna i jej możliwa powtórka, stawiają sprawę pod znakiem zapytania, a kopalnie i zakłady przemysłowe pod lupą. Natomiast projekt uruchomienia portu kozielskiego, mimo, że pożądany przez wielu, nadal stoi pod tajemniczym znakiem zapytania, a odpowiedzi należy szukać w teoriach spiskowych.  

Dużo kontrowersji wzbudził temat lobby samochodów elektrycznych – uczniowie przedstawili stan badań, mówiący o tym, że cały proces technologiczny (produkcja, użytkowanie, utylizacja) jest bardziej energochłonny niż samochodów spalinowych. Czy zatem zielona energia ma zielone światło wśród przedstawicieli młodego pokolenia?  

Wiadomo na pewno, że Komisja trwa na stanowisku, że jest ona jedyną energią przyszłości i przekonać się do innej opcji nie da. Warto było jednak włożyć kij w mrowisko i pokazać, że młodzi myślą krytycznie, a nie politycznie. 

Uczniowie zabierający głos: Alex Syguła, Mateusz Walkiewicz, Kacper Dembiński, Zofia Ryży, Kacper Pawłusiów, Jakub Knihinicki.
Uczniowie pracujący przy debacie: Adam Kochański, Adam Mikołajczyk, Piotr Raś, Maciej Lipiński,  Dawid Wilk, Konrad Sęk, Paulina Zaworska,  Miłosz Jastrzębski, Szymon Rejowski, Arina Amaniyazova, Anna Świderska.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status